17 - 24 mei in Bali! Rondtoeren op de scooter en de laatste dagen

24 mei 2016 - Kuta Utara, Indonesië

En dan de laatste update.

In Denpasar aangekomen direct de Uber naar Ubud genomen. Aangekomen in een lief hotelletje met enorm lieve en verwelkomend personeel zit je weer in het midden van toeristen gebied.

De volgende dag lopend door de straten was ik nogal overweldigd, zo veel drukte, zo veel verbrande lichamen en knorrige politieagenten die toeristen op hun vingers tikken als ze iets fout doen. Alle restaurants, winkeltjes, hotels en attracties was een beetje veel.
Leuk weetje een dag later kregen wij een boete voor tegen het verkeer inrijden en niet kunnen tonen van internationaal rijbewijs... voor 200.000 Rp de officer afbetaald en het was opgelost gelukkig.

Maar we besloten om de backpacks bij het hotel te laten een kleinere tas in te pakken en Ubud te verlaten voor een paar nachten.

Eerste stop was na 2 uur op de scooter Tirta Gangga waar een enorm mooi waterpaleis is en een tempel met 1600 treden die je kan beklimmen. Ook weer heel goed getroffen met accomodatie, de vrouw was frans denk ik en heel erg lief en verwelkomend. Volgende ochtend om 6 uur wakker en naar het waterpaleis waar nog niemand was en met de opkomende zon was het adembenemend.

Op een gegeven moment begonnnen locals binnen te stromen met witte kleding (het was volle maan) en rituelen uit te voeren met bamboo, bloemen en etenswaren.
We konden de tempel natuurlijk niet missen dus om 10 uur in de hitte naar boven gerend. Er waren daar ook veel mensen omhoog aan het lopen met van alles en nog wat om de nieuwe maand te verwelkomen! Op de weg naar beneden verkeerde afslag genomen met de trappen en verdwaald. Uitchecktijd was om 13.00 en we kwamen 2 uur later aan omdat we de hele weg weer naar boven moesten gaan om de originele weg terug te nemen.
Lastig uit te leggen maar er zijn meerdere tempels en wij waren naar tempel 4 gereden ipv tempel 1 waar iedereen start.
Niet over nagedacht, gelukkig hadden we foto's gemaakt bij aankomst en hielpen de locals ons met groot genoegen. Weer naar boven rennend werd er vaak "quickly quickly", "carefull, carefull" of "good strong" naar ons geroepen toch grappig.

Niet veel zin om terug naar de drukte te gaan was het of naar een onbekend strand of naar een random homestay in de jungle. Tweede gedaan en daar heerlijk met vogelgeluiden een beetje rondgereden naar de top van de berg en voor de kamer met de familie gepraat. Rustige nacht en na een langzame ochtend nog even buiten ubud tussen de rijstvelden geslapen.

In de ochtend weer om 5 uur wakker, door de dorpen en rijstvelden gelopen.

Pff oke ik vind het lastig om hier een duidelijk verhaal van te maken dus even wat dingen terzijde:

- op weg naar Tirta Gangga passerde we een local begrafenis wat ik wel indrukwekkend vond vanwege een mooie bamboo brancard met het lichaam erop en een stoet erachteraan. a

- Leuk Nederlands-Engels koppel ontmoet dat al 30 jaar samen is en veel reist met een dochter die bijna exact mijn leeftijd is.

- Wat mij opviel rijdend door de dorpen is dat veel vrouwen zich buiten wassen met een doek op de middel maar met ontblote borsten. Erg vrij en vooral na alle Islamitische plekken grappig om te zien.

- Ook nog door de stromende regen gereden, niet speciaal maar wel spannend met veel steile wegen en bochten.

Naja en dan 4.5 maanden na mijn vertrek is het weer tijd om naar huis te gaan over een paar uur...

Waar ik nu toch wel het meest naar uitkijk is (geiten)kaas..  En jullie natuurlijk

Dat terzijde vind ik het geweldig om terug te kijken op de afgelopen maanden waarin naja ik toch wel wat geleerd heb over alles om me heen en over "cliche" mezelf.

Bijvoorbeeld dat ik noteboeken en pennen geweldig vind! En dat ik een plek maakt niet uit waar de eeste dag echt niet leuk vind, geen idee waarom. Behalve tuk-tuk en Melbourne.

Achja allemaal een beetje onsamenhangend gebrabbel, ik vond het leuk dit

1. OmaOpa:
    24 mei 2016
    Misschien gebrabbel, maar ik vind het spannend wat je allemaal meemaakt en (fout) doet. maar naar mijn gevoel pas je goed op je zelf, Ik ben ook blij dat je weer wat dichter bij ons in de buurt komt;
    en je weer echt een knuffel kan geven. ik zal alvast geitenkaas halen.
    xxx van OmaOpa
  2. Ghani:
    24 mei 2016
    dag schat..! een mooi tijdsdocument heb je gemaakt over jezelf ..over je denken je doen en vooral je observaties en dus gedachten ... heel appart ... volgens mij ga je nog veel reizen en buitenland zijn ..maar op andere manier dit was slechts een begin in het kijken naar jezelf ...dat is belangrijk ..ik heb dat zelf nooit zo ervaren ...zie dat jij dat wel doet ...dat is gaaaaafff ....xxxxxx